Rengi ve Kokusu
"Ümitsızlık" yaşına varmayanlarda saf beyaz akıntı dışında gelen kırmızı, siyah, hakî, bulanık, saman ya dadişsarısi, hatta yeşil gibi her renk âdet kanı olabilir. Ümitsızlık yaşına varanlarda ise âdet kanının rengi sadece koyu kırmızı ya da siyahimsidir. Dolayısı ile ellibeş yaşınıgeçenlerden gelen ve bu iki rengin dışında olan her akıntı âdet değil, hastalık kanıdır.
Kanın rengi konusunda, ilk çıktığı ve bezde belirdigi zamana itibar edilir. Çünkü o anda tazedir ve asıl rengindedir. Kuruduktan sonraki rengine itibar edilmez. Çünkü kuruyunca rengi değişebilir.
Âdet kanının kokusu ağır ve rahatsız edicidir. Hastalıktan dolayı gelen kan ise kokusuzdur.
Âdet Kanının Ilk Çıkışı (Sübûtü)
Ilk âdetini gören ya da ilk doğumunu yapan kadının âdeti ve lohusalığı ile ilgili hükümler değişiktir ve bu durumdaki kadına "mübtedie" yani, yeni başlayan, ilk âdet gören denir.
Âdetin ilk başlama yaşı dokuz yaştır.
Yeni başlayan kadının âdet zamanı gördüğü her kan, üç günden az on günden çok olmadıkça, âdet kanı, doğumunda gördüğü her kan da, kırk günü geçmedikçe lohusalık kanıdır.
Ilk başlayan kadın bir saat (bir süre anlamında) kan görüp arkasından ondört gün temiz kalsa, onun ardından da yine bir süre kan görse ilk on günü âdet sayılır ve bununla ergin olduğuna hükmedilir. Çünkü bu iki kan arasındaki temizlik, onbeş günden az olduğu için anormal bir temizliktir. On günün bitiminde; temizlik halinde de olsa, yıkanır. Ramazan ise, bu on günde tutmadığı oruçlarını kaza eder.
Bu örnekte görüldüğü gibi, yeni başlayanın âdeti temizlikle başlayamaz ama, temizlikle sona erebilir.
Dokuz yaşını tamamlayan kız ilk defa gördüğü kandan dolayı namazını ve orucunu bırakır, evli ise karıkoca ilişkisinde bulunmaz. Kan üç gün tamamlanmadan kesilir ve onbeş gün dolmadan bir daha akmazsa, âdet kanı değil özür kanı olduğu anlaşılır ve bıraktığı oruç ve namazlarını kaza eder. Fakat Imam Muhammed'den nakledilen bir görüşe göre bu durumda olan kadının gelen bu ilk kanın üç gün devam etmedikçe âdet kanı olduğu kesinlesmez, sahibi de namazı bırakamaz ve orucu erteleyemez. Aricak birinci görüş daha sağlamdir. Çünkü Allah Teâlâ Kur'ân'da âdeti "ezâ" diye nitelemiştir (2/222) Kanın çıkmasıyla bu nitelik gerçekleşmiş ve âdet kabul edilmesinin sebebi oluşmustur.(Bu konuda Malıkîlerin de güzel bir değerlendirmesi vardır: Dokuz yaşına girmemiş bir kızdan gelen kan bir illet kanıdır. Dokuz ile oniki yaş arasında bulunan bir kızdan gelen kan, bilen kadınlara ya da doktara gösterilir, kesinlikle âdettir derlerse ya da şüphelenilirse bir illet kanı sayılır. Onüç yaşına gelen bir kadından elli yaşına kadar gelen kan ise mutlaka âdettir. Elli yaşını geçmiş bir kadından yetmiş yaşına kadar gelen kan da yine bilir kadınlara ya da doktora gösterilir. Yetmiş yaşına ulaşmış bir kadından gelen kan ise kesinlikle özür kanıdır.Şâfiîlere göre âdetten kesilmede belirli bir yaşı yoktur. Hanbelîlere göre ise elli yaş âdetten kesilme yaşıdır.)
Âdetin başlaması kanın yuvarlak olan iç ferçte (kadının cinsel organı) belirip, uzunca olan dış ferce geçmeşiyle ya da sadece iç dudaklann ucuna kadar gelmesiyledir. Akşamdan bez ya da pamuk koyup, sabahleyin bezinde ya da pamuğunda kan gören kadının âdeti, kanı gördüğü andan itibaren başlar. Çünkü "olaylan en yakın zamanına bağlamak" bir kuraldır. Pamuğu koyduğu andan itibaren başlar diyenler de vardır.Tersine; âdetli bir kadın, kullandığı bezi sonradan temiz görse, temizliği bezi koyduğu andan itibaren başlamış sayılır.
Âdetin sona erdiği yaş ise ellibeştir. Bu yaşa "iyâs" yani "ümitsizlik" yaşı denir ki, kadın artık hamile kalma ümidini yitirmiş demektir.
Çok nadır olsa bile kadın ellibeş yaşını geçtikten sonra da âdet görebilir. Meselâ bu yaştan sonra gelen kan koyu kırmızı ya da siyah ise âdet kanıdır, değil ise hastalık kanıdır, âdet değildir.
Ellibeş yaş ender durumlar dışında, kadının âdetten kesilmeşinin son yaşıdır. Âdetten kesilmeye başlamanın ilk yaşı ise kırkbeştir.
Burada ve diğer dinî konularda yaş hesaplamasında Güneş Yılına değil Ay Yılı'na itibar edilir.
ÂDET GÖRME (HAYIZ)
- Genel Olarak Âdet
- ÂDET KANININ ÖZELLİKLERİ:
- Âdetin Ölçüsü (En Azı ve En Çoğu)
- ÂDET GÜNLERİNDE DEĞİŞME (INTİKAL)
- KADINLARLA ILGİLİ KANIN VE TEMİZLİĞİN ÇESİTLERİ
- ÂDETİNİ ŞAŞIRAN KADININ DURUMU
iSLAMDA EVLiLiK ve AİLE HAYATI
- ÂDET GÖRME (HAYIZ)
- ADET HALİNDE OLAN BİR KADIN ARAFAT VAKFESİNİ YAPABİLİR Mİ?
- ÂDETLE İLGİLİ NADİR KONULAR
- ÂDETLİ İLE SEVİŞME
- ÂDETLİ KARISI İLE CİNSEL İLİŞKİDE BULUNANIN NE YAPMASI GEREKIR?
- ÂDETTE DÜZENSİZLİK
- ÂDETLİ İLE İLGİLİ HÜKÜMLER
- AKRABA İLE EVLENMENİN DİNEN HERHANGİ BİR SAKINCASI VAR MIDIR?
- AMCA-DAYI HANIMLARI VE KAYINVALİDENİN MAHREMLİĞİ
- ANNENİN ÇOCUĞUNU EMZİRME ZORUNLULUĞU
- AVRET KONUSUNDA MUHTELIF KONULAR
- AVRET VE ÖRTÜNME EMRİ
- AVRETE BAKAN GÖZ
- Babanın Erkek Çocuğa Bakma Yükümlülüğünün Şartları
- Başlık Parası
- Başlık Parası Almak,Yada Bunun Yerine Eşya Vermenin Hükmü Nedir
- Başörtüsünün Keyfiyeti
- Bazı kimseler fazla çocuk yapmamak için tedbir alıp,birtakım çarelere başvuruyorlar..Bunun önlemini almak caiz midir?
- Bir çiftin nikahı kıyılmış,yalnız zifaf vaki olmadan evvel harhangi bir sebeble bir talak ile boşanmaları halinde..
- Bir grup genç kız,turistik bir gaye ile,mesela kıbrıs'a gidebilirler mi?İçlerinden birinin yanında hareminin bulunmas�
- Aşk üzere ölen şehit olur mu?
- Bir kadın yalnız olarak yolculuk yapmasi
- Bir kimse baldızıyla veya kardeşinin hanımı ile yolculuk yapar veya yalnız kalabilir mi?
- Bir kimse hanımını boşarsa küçük çocukları kime bırakılacaktır?
- Bir kimse nişanlandığı kızla oturup kalkabilirmi?Nişan,nikah yerine geçermi?
- Bir kimse şehvet ile kayın validesinin elini tutarsa eşi ona ebediyen haram olur diye söyleniyor..
- Boşadığı eşine dönmek
- Boşama (TALAK)
- Boşanma yetkisini hanıma vermek:
- Boşanmada pişmanlık
- Boşanmanın 3 talakla olması:
- bülûğa erme
- Çarşaf
- Cilbab Nedir?
- Cimada İnzal Olmaması
- Cima'nın Edepleri
- Cinsel İlişkide Haramlar-Helaller
- Cünüb Olan Kimseye Yasak Olan Şeyler Nelerdir?
- Cünüb Olan İnsanın Yemek Yemesi,Su İçmesi Caiz Midir?
- Çocuk Olmadı Diye Evlenmek
- Çocuk İsteme (iSTİLAD)
- Dayı,Teyze,Amcaoğlu Gibi Akrabalarımızla Ailecek Oturabilir miyiz?
- Doğum Kontrolü Caiz Midir?
- Doğum Kontrolü
- Doğumun tehlikeli olması gibi bir durumda anne KÜRTAJ yaptırabilirmi?
- Düğün Öncesi Nikah
- Düğünde Aşırıya Kaçmadan Oyun Oynamak Caiz midir?
- Düğünde Erkeklerin Ve Kadınların Ayrı Ayrı Kendi Aralarında Şarkılı Ve Türkülü Olarak Oynamaları Caiz Midir?
- Düğün Yapılması İçin Dinimice Teşvik Edilen Belirli Bir Ay Yada Gün Varmıdır,Yoksa Bütün Günler Düğün İçin
- Düşük Yapma
- Düşük
- Edeb Mahalli
- Ehli kitabla evlenmek
- Erkek elbisesi için söylenebilecekler
- Erkeğin Süslenmesi
- Erkek,doktor yanında doğum yapmak sakıncalı mıdır?
- Estetik Ameliyat
- Evlat Edinme
- Evlenmeden Boşanma
- Evlenmek istediği kadına bakmanın sınırı
- Evli bir kadına aşık olmak
- Evli kadının nafakası
- Evlilikte denklik(KEFAET)
- Evlenmeleri ebedi yasak olanlar(hürmet-i müebbede)
- Fahişe ve Fahişelik
- Feminizim Ve Kadın
- Flört
- Fuhuş
- Geçici Evlenme Engelleri
- Gelinin Kayınpederle Halveti
- Gelinin Saçını Yaptırması
- GELİNLİK GİYMEK GÜNAHMIDIR?İSRAF OLMASI,ÖDÜNÇ ALINMASININ MAHSURU OLABİLİRMİ?
- GENELEVLERİN LÜZUMLU OLUP OLMAMASI:
- GERDEK GECESİ
- GUSLÜ GEREKTİRMEYEN HALLER
- SÜNNI BIR HANIM ALEVI BIR KİMSE ILE EVLENEBILIR MI?
- GUSLÜN ADABI
- GUSÜL,BOY ABDESTİ
- GÜZEL VEYA ÇİRKİN GÖRÜNEN İŞLER
- HAMİLELİK ÇİLLERİ VE ESTETİK AMELİYATI
- HAREMLİK,SELAMLIK
- HAREMLİK SELAMLIK HAKKINDA
- HAREMLİK VE SELÂMLIK'IN MENŞEİ
- HASTALIK KANI (İSTİHAZA)
- HASTALIK KANIYLA İLGİLİ HÜKÜMLER
- HUKÛKU'L-İBÂD ( KUL HAKLARI)
- HUL' NE DEMEKTİR?
- HUL' BEDEL KARŞILIĞI KADININ KOCASINI BOŞAMAK İSTEMESİ
- HÜRMET-I MUSÂHARE
- İKİNCİ EVLİLİK İÇİN İZİN
- İKTİDARSIZLIK
- İSLAM DİNİ, KADINA AİLE VE TOPLUM İÇİNDE NASİL BİR YER TAYİN ETMİŞTİR? ERKEĞİN YANINDA YERİ NEDİR?
- İSLAM'A HİZMET ETMEK GAYESİYLE OKUDUĞUNU SÖYLEYEN BİR BAYAN BAŞÖRTÜSÜNÜ ÇIKARTARAK OKUYA BİLİR Mİ?
- İSLÂMA HAS BİR ÂİLE TİPİ VAR MIDIR? İSLÂMÎ ÂİLENİN ÖZELLİKLERİ NELERDİR?
- İSLÂMDA "KEFÂET" (DENKLİK)
- İSLAMDA EVLENMENİN HÜKMÜ NEDİR?
- İSTİMNA (MASTURBASYON
- İZÂR (ÖRTÜ)
- KAÇARAK EVLENMEK
- KADIN DÖVME HAKKI(!)
- KADIN ELBİSESİNİN BELİRLENEBİLEN ÖZELLİKLERİ
- KADIN ERKEK EŞİTLİĞİ
- KADIN LA ERKEĞIN EŞİT OLMADIKLARI KONULAR
- KADIN VE HAMAM:
- KADIN, KOCANIN KESİN İZİN VERECEĞİ KOMŞUSUNA KOCASINDAN İZİN ALMADAN GİDEBİLİR Mİ?
- KADININ EV İÇİ KIYAFETİ
- KADININ HAKLARI
- KADININ HELÂL VE HARAM OLAN DİĞER DAVRANIŞLARI
- KADININ KOCANIN SOYADINI ALMASI
- KADININ KOCANIN KOLUNA GİRMESİ
- KADININ KOCASIYLA OYNAŞMASI
- KADININ ÖRTÜNMESİNİ EMİR EDEN AYET-İ KERİMEDE ZİKR EDİLEN CİLHAB NE DEMEKTİR, MANTO GİYMEK HARAM MIDIR?
- KADININ PANTOLON GİYMESİ
- KADININ SAÇ KESTİRMESİ:
- KADININ SESİ:
- KADININ SORUMLULUKLARI
- KADININ TENASÜL UZVUNA TIBBI BİR PARÇA YERLEŞTİRİLEREK HAMİLE KALMASININ ÖNLENMESİ
- KADININ YAKINLARINI ZİYARET HAKKI
- KADINLA MUSAFAHA
- KADINLARLA İLGİLİ BAZI GENEL BİLGİLER
- KARI - KOCA ARASINDA HUKUK
- KARISINI DÖVME HAKKI
- KARISININ GAYR-I MEŞRU OLARAK YAŞADIĞINI BİLEN KİMSE NE YAPMALIDIR, ONU BOŞAMAK MI YOKSA ONU ÖLDÜRMEK Mİ İCAB EDER
- KARMA OTURMA
- KAŞLARI ALDIRMA:
- KAYIN PEDERE HİTAP TARZI
- KINA YAKMAK
- KIZ VE ERKEK İÇİN EN MÜNASİP EVLENME YAŞI NE OLMALIDIR? EVLENİLMEK İSTENEN KIZDA VE ERKEKTE HANGİ ŞARTLAR ARANMALI
- KOCANIN AMCASININ MAHREMLİK DÜZEYİ
- KÖTÜ AKRABA İLE İLİŞKİ
- KÜRTAJ (ÇOCUK ALDIRMA)
- KÜRTAJIN DÎNÎ HÜKMÜ:
- LOHUSALIK (NİFAS)
- LEBEN-İ FAHL(SÜT BABA)
- LİÂN(ZİNA SEBEBİYLE EVLİLİĞİ SONA ERDİRME)
- LİVÂTA
- MAKYAJ (SÜSLENME VE KOKULANMA):
- MATEM
- MASADA YEMEK YEME
- MEHİR
- MEHİR MESELELERİ
- MEHİR TAKILARI
- MEHİR VE ALTIN
- MİRAS
- MİRASTAKİ ORAN
- MİSVÂK
- MODA
- MUT'A NİKAHI NE DEMEKTİR. İSLAM DİNİNDE YERİ NEDİR?
- MÜZİK DİNLEMEK VE TELEVİZYON SEYRETMEK HAKKINDA BİLGİ VERİR MİSİNİZ?
- NAFAKA
- NAZARLIK VE MUSKA :
- NİKAH MERASİMİNİ TERTİP ETMEK MAKSADIYLE DÜĞÜN SALONU KİRALAYARAK DOST VE AKRABALARI TOPLAYIP ŞENLİK YAPMAK CAİZ
- NIKÂH SÖZÜ (VÂ'Dİ)
- NIKÂH TAZELEMEK
- NİKÂH, SÜT, NAFAKA V.S. ILE ALÂKALI HÜKÜMLER
- NORMAL ŞEKILDE ÇOCUK SAHİBİ OLMAYAN KARI-KOCANIN KENDİLERİ ARASINDA TÜP BEBEK UYGULAMASI CAİZ MİDİR?
- NÜŞÛZ(KADININ KOCASINA İTAAT ETMEMESİ)
- ÖFKE İLE BOŞAMAK
- RECM
- RECM CEZASI
- RECM CEZASI UYGULANMASI İÇİN GEREKLİ ŞARTLAR:
- REFES VE CİDÂL
- RESULULLAH (A.S.)'IN GİYİM - KUSAM BİÇİMİ
- SARHOŞLUK
- ŞART OLSUN" DEMEKLE NİKÂHA ZARAR GELİR Mİ?
- ŞARTA BAĞLI BOŞANMADA ÇÂRE (HÎLE)
- SEVICILIK
- SİNN-İ BÜLUĞ(ERGİNLİK YAŞI)
- SİNN-İ İYÂS(KADIN İÇİN HAYIZDAN KESİLME DEVRESİ)
- SPIRAL VE ÂDET DÜZENSIZLIĞI
- SPIRALLER
- SÜNNET DÜĞÜNÜ
- SÜRME ÇEKMEK
- SÜSLENME
- SÜSLENMENIN ÜÇ ŞARTI:
- SAÇ BOYAMA
- TAADDÜD (COK EVLILIK)
- TALAK VE RESMÎ BOŞAMA
- TÜP BEBEK
- TÜY DÖKÜCÜ KREM KULLANMAK
- TÜY TEMIZLIĞI VE GUSÜL
- TÜYLERI ALMAK İÇİN EPILÂSYON CÂIZ MIDIR?
- VÂRIS
- VASIYET
- VASIYET ÇEŞİTLERİ
- VASIYETIN HUKUKI HÜKÜMLERI
- VÜCUDUN RENGİNİ GÖSTERECEK ŞEKİLDE NAYLON VEYA ÇOK İNCE BİR ŞEY GİYİP NAMAZ KILMAK,DIŞARIDA DOLAŞMAK CAİZ M�
- VELISI OLMAYAN BIR KADIN HACCA GİDEBİLİR MI?
- YABANCI ERKEĞE BAKMAK
- YAKIN AKRABA EVLILIĞI
- YAKIN AKRABA EVLILIKLERI:
- YAKINLAR VE MAHREMLIK
- YAKINLARI ZIYARET
- ZINA CEZASI (HADD-I ZINA):
- ZINA IFTIRASI CEZASI (HADD-I KAZF):
- ZINA IFTIRASI CEZASINDA (KAZF) ZAMAN AŞIMI
- ZINADAN DOĞAN ÇOCUĞUN NE SUÇU VARDIR KI, TAHKIR EDILIYOR VE BAZI HAKLARI KIŞITLANIYOR?
- ZINÂDAN DOLAYI BOŞANMAK
- ZİNA SEBEBİYLE EVLİLİĞİ SONA ERDİRME
Adet Görme (Hayız)
Adet sizin dediğiniz gibi 9 yaşında görülüyorsa nasıl oldu da ben 13 yaşında adet oldum bana açıklar mısınız?
Hayır bilmiyorsanız güzelce öğrenin çünkü cahil olan kesim, kız çocuklarının 9 yaşında namaza ve oruca başlaması gerektiğini söyler. İslamiyetin insanlığı nurlandırdığı toprakların çöl iklimi olduğunu unutmayın, oradaki kızlar 9 yaşında adet olabilirler. Bilgilendirirken insanları biraz doğruları öğrenin ondan sonra açıklamalara yazın.
Sırf bu yüzden işte imanı bütün ve akıl gözü açık insanların ne sizin yazdıklarınıza ne de tarikatlere ihtiyacı yoktur!
22.09.2008 - cid